Saturday, August 29, 2009

Bazar Ramadhan Mahal Melampau!



Hari ini 8 hari kita berpuasa, Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Walaupun cuaca tak menentu kadang panas kadang hujan, Aku sekekuarga semuanya diserang deman dari yg sikecik sampai la aku badan tak sedap dibuatnya. Mintak dijauhkan dari H1N1 dah la.
Dari hari pertama aku sudah bertekad puasa je nanti aku takkan beli apa juadah lauk-pauk dari Bazar Ramadhan kecuali kuih dan air je, itu pun kalau rajin singgah disana. Bukan apa nak jimat dan aku rasa masakan yg dibeli disana semuanya kurang sedap dan tak kaw!, dan bila time bulan ramadhan budget selalu tinggi, jadi tahun ni tak nak beli lagi lauk yg dijual disana.
Jadi hari2 aku balik masak, orang rumah aku tak larat nak masak sebab tengah menanti hari untuk bersalin, jadi aku la yg jadi chef kat rumah. Setiap hari aku akan rancang masakan untuk kami sekeluarga. Selagi ada bahan2 apa pun jadi aku masak. anak2 aku pun tak kisah apa yg ayahnya masak. janji kami kenyang.
Petang tadi aku pergi pasar cari bahan2 masakan, pastu singgah dibazar Ramadhan untuk membeli kuih yg diminta oleh anak aku dan lepas tu cari air soya untuk isteri aku, Terkejut aku air soya dah naik harga dulu hanya RM2 je sekarang dah jadi RM3! betul2 ambil kesempatan mereka ni berniaga, Tow fu fa yg dalam bekas plastik tu pun naik harga juga, Dulu RM1 skarang RM2 gila dan melampau betul. Alamatnya sekali tu la orang akan beli di gerainya.
Mereka ni tak ingat hari pembalasan ke?, Tau la nak Raya nak untung, habis orang lain tak nak Raya jugak ke? Melampau2 nak naikkan harga, Padahal kita pun tau kosnya berapa harga barang.
Jadi aku rasa sesiapa yg dah berkeluarga macam aku adalah lebih baik masak dirumah saja.

No comments:

Post a Comment